Ўзбекистонда автомактабларга лицензия бериш ваколати ИИВга ўтади

19:02 · 07.02.2023

Ўзбекистондаги барча мактабларда бошланғич синф ўқувчилари бепул овқат билан таъминланади

18:43 · 07.02.2023

Google ChatGPT’га рақобатчи — Bard чат-ботини ишга туширади

17:56 · 07.02.2023

Тадбиркорлик фаолияти билан боғлиқ жазо чоралари либераллаштирилади

17:02 · 07.02.2023

Uzbekistan Airways Нью-Йоркка бориш ва қайтиш парвозлари учун 20 фоиз чегирма эълон қилди

16:31 · 07.02.2023

Ўзбекистоннинг олтин-валюта захиралари қарийб 36 млрд долларга етди

15:58 · 07.02.2023

Ўзбекистонда 2022 йили 25 тоннадан ортиқ истеъмолга яроқсиз гўшт йўқ қилинди

15:21 · 07.02.2023

Telegram’га янги функциялар қўшилди

14:23 · 07.02.2023

Ўзбекистонда ипотека кредитлари учун 1 трлн сўм субсидия ажратилади

13:16 · 07.02.2023

Қайси банклар электромобиллар учун автокредитлар ажратмоқда? — рўйхат

12:31 · 07.02.2023

Ўзбекистонда IMEI кодларини клонлаш учун жавобгарлик жорий этилади

11:48 · 07.02.2023

Ўзбекистонда яна 200 та давлат хизмати электрон шаклда кўрсатилади

11:08 · 07.02.2023

Тошкентнинг рақамли харитаси ишга туширилади

10:29 · 07.02.2023

Коррупцияга қарши кураш сиёсатига зид гапирган Иноятов, қарийб 4 млрд сўмни ўзлаштирган банк ходимлари, Туркия банкларини огоҳлантирган АҚШ — кунлик дайжест

19:12 · 06.02.2023

Ўзбекистонда 2022 йили аҳолига 14,4 трлн сўм ипотека кредитлари ажратилди

18:25 · 06.02.2023

Германия компанияси Сурхондарёда инновацион фотоэлектр станцияси қуришга 500 млн доллар ажратади

17:31 · 06.02.2023

АҚШ Туркия банкларини санкциялар хавфидан огоҳлантирди

16:50 · 06.02.2023

Антикоррупция агентлиги Амрилло Иноятовнинг гапларини коррупцияга қарши курашиш сиёсатига зид ҳаракат деб баҳолади

15:18 · 06.02.2023
Таҳлил 21:36 · 01.02.2022

Электромобиллар зарарли газларни камайтириш ўрнига кўпайтириб юбормайдими?

«Яшил» автотранспорт ҳақиқатан ҳам карбонат ангидриди эмиссиясини камайтира оладими?

Электромобиллар зарарли газларни камайтириш ўрнига кўпайтириб юбормайдими?
Фото: «senatinform.ru»

Прогнозлаштириш ва макроиқтисодий тадқиқотлар институти Kommers.uz’га махсус мақола тақдим этди. Мутахассислар ёнилғида ҳаракатланувчи автотранспорт воситалари ҳавога чиқараётган карбонат ангидрид миқдорини ҳисоблаб чиқди ва уни мазкур транспорт воситалари электр энергиясида ҳаракатлангандаги ҳолат билан солиштирди.

Электр транспорт воситаларидан фойдаланиш жараёнида ажралиб чиқувчи карбонат ангидрид миқдори нолга тенг бўлгани билан, электр энергиясини ишлаб чиқаришда ҳосил бўлувчи углерод диоксидини назардан четда қолдирмаслик лозим. Хусусан, электр энергияси кўмирдан олинганда атмосферага жуда кўп миқдорда карбонат ангидрид ажралади. Шундай экан, «яшил» деб аталувчи электромобиллар зарарли газларни камайтириш ўрнига аксинча, кўпайтириб юбормайдими?

Республика ҳудудида бензин ва дизель ёнилғиси асосида ҳаракатланувчи автотранспорт воситалари томонидан атмосферага чиқарилаётган карбонат ангидрид миқдорини аниқлашга қаратилган тадқиқот ўтказилди ва 2020 йилда бундай автотранспорт воситалари чиқарган зарарли газлар эмиссияси 7,69 миллион тоннага тенг бўлганини ҳисоблаб чиқилди, шунингдек, мазкур транспорт воситалари электр энергияси воситасида ҳаракатланган тақдирда, эмиссия ҳажми 35,11 фоиз кам бўлишини аниқлади.

Дунё миқёсида карбонат ангидрид эмиссиясининг қарийб 22,7 фоизи транспорт секторининг улушига тўғри келади (Ўзбекистонда 13,3 фоиз). Шу сабабли дунёдаги автомобилсозлик компаниялари ички ёнув двигателига эга автомобилларни ишлаб чиқаришни буткул тўхтатиб, тўлиқ электромобилларни ишлаб чиқаришга ўтишини маълум қилмоқда.

Жумладан, Volvo ва Mercedes-Benz автоконсернлари 2030 йилдан, General Motors 2035 йилдан, Audi 2033 йилдан «яшил» автомобиллар ишлаб чиқаришга тўлиқ ўтишни режалаштирмоқда.

Ўзбекистон Республикасида ҳам сўнгги йилларда автомобиль транспортининг иқлим ўзгаришидаги улушини камайтиришга қаратилган ишлар жадаллашмоқда. 2018 йилда Париж битимини (Париж, 2015 йил 12 декабрь) ратификация қилиш тўғрисидаги қонуннинг қабул қилиниши ва «2019-2030 йиллар даврида Ўзбекистон Республикасининг «яшил» иқтисодиётга ўтиш стратегияси» тасдиқланиши бу йўлдаги катта қадамлардир.

2019 йилдан бошлаб Ўзбекистон Республикасига импорт қилинаётган электромобиллар учун ноль миқдордаги божхона тўлови белгиланди ва йил ўрталарига келиб электромобиллар учун амалда бўлган акциз солиғи ҳам бекор қилинди. 2021 йилда солиқ кодексига тегишли ўзгартиришлар киритилди ва электромобиллар автотранспорт йиғимидан озод қилинди.

Республика ҳудудида электромобилларни ишлаб чиқаришни йўлга қўйиш мақсадида Фарғона вилоятида Хитойнинг «Hong Kong ZRSC Technology» корхонаси билан, Бухоро вилоятида Жанубий Кореянинг «Songuo Mobility Innovation» корхонаси билан ҳамкорликдаги лойиҳаларни амалга оширишга киришилди.

Автомобилларнинг карбонат ангидрид эмиссияси ҳажмини аниқлаш мураккаб ҳисоб-китобларни талаб қилади. Двигатель электр энергиясида ҳаракатга келадими ёки ёнилғида, энергия/ёнилғи сарфи моделларнинг русумига қараб турлича бўлади. Ҳатто, бир моделдаги автомобилларда ҳам «шаҳар» ёки «трасса» тартибида, ундаги юкнинг оғирлиги ва ҳайдаш услубига қараб электр/ёнилғи сарфи фарқ қилади. Бу эса ўз навбатида, ҳосил бўладиган углерод диоксиди миқдори турлича бўлишига олиб келади.

Таҳлилда хорижий олимлар ўз тадқиқотларида фойдаланган ўртача бирликлар Ўзбекистонда оммалашган бир қанча автомоделлар мисолида қўлланилган. Жумладан, 100 километр масофа учун ўртача 9 литр бензин, 34,4 литр дизель ёнилғиси сарфланади, деб ҳисобланади. Худди шунча масофани босиб ўтиш учун электр двигателли автомобиллар сарфлайдиган ўртача электр сарфи: енгил автомобиллар учун 18,64 кВт-с, оғир турдагилари учун эса 144 кВт деб белгиланган.

Қуйида ёнилғи ва электр энергиясида ҳаракатланувчи автотранспорт воситалариниг 100 километр масофани бошиб ўтиши учун қанча углерод диоксиди чиқарилиши акс эттирилган.

Кўриниб турибдики, 100 километр масофани босиб ўтиш учун бензин воситасида ҳаракатланувчи енгил автомобиллар ўртача 21,15 килограмм, электромобиллар эса 9,91 килограмм карбонат ангидрид ажратиб чиқаради. Юк автомашиналари борасида тўхталганда шуни айтиш керакки, агар улар дизель ёнилғисида ҳаракатланса 91,16 килограмм, электр энергиясида ҳаракатланса 76,6 килограмм углерод диоксиди ҳосил бўлади.

Аммо, бу услубдаги ҳисоб-китобда 100 километр масофа ўзгармас, деб белгилаб олингани сабабли ажраладиган карбонат ангидриднинг автомобиль русумлари кесимидаги улуши бузилади. Мазкур ҳолатни ҳал этиш учун таҳлил метадологиясига «умумий босиб ўтилган масофа» омили қўшилган. Бунда Давлат статистика қўмитасининг Ўзбекистонда 2020 йил давомида автотранспорт воситалари сарфлаган бензин ва дизель ёнилғисининг умумий миқдорига оид маълумотлар асос қилиб олинган.

Ҳисоблашнинг биринчи босқичида сарфланган умумий ёнилғи миқдори ички ёнув двигателли автомобилнинг ўртача истеъмол кўрсаткичига бўлинади ва умумий босиб ўтилган масофа аниқланади. Иккинчи босқичда эса, ушбу масофани тегишли карбонат ангидрид эмиссияси омилига кўпайтириш орқали автотранспорт воситалари ажратиб чиқарадиган зарарли газлар миқдори ҳисоблаб чиқилади.

Тадқиқот давомида мазкур усулдан фойдаланилган ҳолда ёнилғи воситасида ҳаракатланувчи автотранспорт воситаларининг умумий карбонат ангидрид эмиссияси 7,69 миллион тонна эканлиги ҳисоблаб чиқилди. Электр двигателли автотранспорт воситаларида эса худди шунча масофани босиб ўтишда 4,99 миллион тонна карбонат ангидрид ажралиб чиқиши аниқланди. Бундан кўриниб турибдики, электромобиллардан фойдаланиш орқали атмосферага чиқарилаётган карбонат ангидрид эмиссиясини 2,7 миллион тоннага камайтириш мумкин.

Агар мамлакатдаги дизель ва бензин асосида ҳаракатланаётган барча автотранспорт воситалари электр энергияси асосида ҳаракатланса, қўшимча 9 382,3 миллион кВт-с электр қувватига эҳтиёж юзага келади.

Давлат статистика қўмитаси маълумотларига асосан 2020 йил якунига кўра, республика электр станциялари томонидан ишлаб чиқарилган электр энергиясининг умумий ҳажми 66 500 миллион кВт-соатни, истеъмол ҳажми эса 69 021,1 миллион кВт-соатни ташкил этган. Бу эса қўшимча ишлаб чиқариш қувватларига эҳтиёж борлигини англатади.

Ҳозир Прогнозлаштириш ва макроиқтисодий тадқиқотлар институти томонидан мамлакатда тобора оммалашиб бораётган «яшил» автомототранспорт воситалари улуши инобатга олинган ҳолда, 2025-2030 йиллар учун мўлжалланган Ўзбекистон Республикаси автомобиль транспортида карбонат ангидрид эмиссияси ҳажми прогнози ишлаб чиқилмоқда.

Абдусаттор Абдумўминов

Ўзбекистонда автомактабларга лицензия бериш ваколати ИИВга ўтади
Янгиликлар 19:02 · 07.02.2023
Ўзбекистонда автомактабларга лицензия бериш ваколати ИИВга ўтади
Ўзбекистондаги барча мактабларда бошланғич синф ўқувчилари бепул овқат билан таъминланади
Янгиликлар 18:43 · 07.02.2023
Ўзбекистондаги барча мактабларда бошланғич синф ўқувчилари бепул овқат билан таъминланади
Google ChatGPT’га рақобатчи — Bard чат-ботини ишга туширади
Технология 17:56 · 07.02.2023
Google ChatGPT’га рақобатчи — Bard чат-ботини ишга туширади
Тадбиркорлик фаолияти билан боғлиқ жазо чоралари либераллаштирилади
Бизнес 17:02 · 07.02.2023
Тадбиркорлик фаолияти билан боғлиқ жазо чоралари либераллаштирилади
Uzbekistan Airways Нью-Йоркка бориш ва қайтиш парвозлари учун 20 фоиз чегирма эълон қилди
Янгиликлар 16:31 · 07.02.2023
Uzbekistan Airways Нью-Йоркка бориш ва қайтиш парвозлари учун 20 фоиз чегирма эълон қилди
Ўзбекистоннинг олтин-валюта захиралари қарийб 36 млрд долларга етди
Иқтисодиёт 15:58 · 07.02.2023
Ўзбекистоннинг олтин-валюта захиралари қарийб 36 млрд долларга етди